Nosečnice na poti

Potovanja v nosečniški dobi niso prepovedana, saj imajo lahko tudi zelo pozitivne učinke. Da pa bi zagotovili čim večjo varnost in čim manj skrbi je dobro, če nosečnice upoštevajo nekatera pravila. Z njimi lahko občutno zmanjšajo predvsem zdravstvena tveganja na potovanju.

Kdaj potovati?

Potovanja v nosečnosti je potrebno skrbno načrtovati. Pri tem sta lahko nosečnicam prva svetovalca osebni zdravnik in ginekolog, ki z informacijami izdatno pripomoreta k pravilni odločitvi potovanja. Seveda se lahko pred potovanji obrnete tudi na svetovalne pisarne, ki so zainteresiranim na voljo v Ambulantah za cepljenja na regionalnih zavodih za zdravstveno varstvo. Tam opravljajo vsa preventivna cepljenja in svetujejo popotnikom pred potovanji ter odgovarjajo na vprašanja tudi preko elektronske pošte. V tem članku bomo opisali le nekaj osnovnih podatkov, ki lahko bodočim mamicam pomagajo pri prvem koraku ob načrtovanju potovanja, kot tudi podali nekaj nasvetov, ki se jih je dobro držati med samim potovanjem.

Ženskam, ki šele načrtujejo zanositev, odsvetujejo potovanja na endemska področja okužb. Odsvetovana je tudi zanositev vsaj štiri tedne po cepljenjih z živimi cepivi. Več o tem boste lahko prebrali v poglavju o zdravilih in cepljenjih.

V prvi tretjini nosečnosti je možnost spontanega splava visoka. Nosečnicam, katerim se ugotovi tvegana nosečnost, se potovanja strogo odsvetujejo.

Druga tretjina nosečnosti naj bi predstavljala ‘’idealno’’ obdobje za potovanje. Med 14. in 27. tednom je tudi najboljše obdobje, ko nosečnice lahko potujejo z letalom. V tem obdobju navadno popustijo jutranja slabost, bruhanje in utrujenost, pade pa tudi odstotek možnosti za spontani splav.

V zadnji tretjini nosečnosti se ‘’idealni’’ pogoji za potovanje spet nekoliko zmanjšajo. Razlogov je več, predvsem pa gre tu že za možnost poroda, ki je lahko prezgoden ali pa normalen (novorojenček je donošen po dopolnjenem 37. tednu nosečnosti). V tej tretjini moramo podrobneje paziti tudi, da se izognemo nevarnosti pomanjkanja kisika. V tem obdobju je nosečnica tudi bolj gibalno omejena. Nekateri letalski prevozniki izrecno prepovedujejo lete nosečnicam v zadnjem mesecu nosečnosti. Nekaj več o letenju med nosečnostjo boste lahko prebrali v enem od naslednjih poglavij.

Zdravstveno zavarovanje

Čeprav se nosečnost, ki poteka normalno, ne obravnava kot bolezensko stanje, boste pred potovanji zagotovo obiskali zdravnika in se z njim posvetovali o potovanju, vsaj v času dveh mesecev pred načrtovanim potovanjem. Prav tako je dobro, da preverite ali vaše zdravstveno zavarovanje krije stroške morebitnih zapletov, glede na vaše stanje – nosečnost. Medicinska asistenca in materinska nega navadno nista všteti v zavarovanje v obdobju devetih mesecev nosečnosti. Pred odhodom je torej smotrno preveriti in si priskrbeti ustrezno zdravstveno zavarovanje, ki vključuje tudi še nerojenega otroka ter nujni transport v domovino. Potrebno je preveriti tudi zdravstveno oskrbo v krajih kamor nameravate potovati in transportne možnosti do najbližjega zdravstvenega centra

Potovanje z letalom

Večina letalskih prevoznikov dovoljuje letenje nosečnicam vse tja do 36. tedna nosečnosti pod pogojem, da je dotedanja nosečnost potekala brez zapletov. Po mednarodnih standardih je letenje nosečnicam dovoljeno tudi med 36. in 38. tednom, če čas letenja ne presega štirih ur. So pa ti pogoji odvisni od letalskih prevoznikov, zato se pred potovanjem o pogojih prepričajte. Veliko letalskih prevoznikov prepoveduje letenje nosečnicam, ki so v prejšnjih nosečnostih imele prezgodnji porod ali če imajo krvne strdke v nožnih venah. Ti pogoji se nanašajo tudi na povratno potovanje domov, torej v kolikor se odpravite na pot v sedmem mesecu nosečnosti, obstaja nevarnost, da boste imeli težave s povratkom, če je le-ta predviden v osmem ali devetem mesecu nosečnosti. Sicer pa ima lahko vsak način potovanja svojo specifiko in zahteve.

Kaj je dobro upoštevati pri potovanju z letalom?

  • Vlažnost zraka v avionski kabini je vzdrževana na 8%, zato morajo nosečnice med poleti uživati veliko tekočine. To še posebej velja za daljše razdalje.
  • Nosečnice so v večji meri izpostavljene različnim vnetjem in krvnim strdkom v nožnih žilah, zato se morajo izogibati daljšemu sedenju.
  • Nosečnica naj si poizkuša rezervirati sedež ob prehodu in se čim več gibati – vsaj petnajst minut vsako uro. Hojo lahko nadomestijo z vajami, ki pospešujejo prekrvavitev nog. Omenjeno velja tudi za vožnje z avtomobilom ali avtobusom.
  • Uporaba varnostnega pasu je zaželena za vse nosečnice, tako v avionu kot v avtomobilu. Varnostni pas naj bo položen kar se da nizko preko medenice. Uporaba varnostnega pasu naj bi za nosečnico predstavljala manjšo nevarnost kot njegova neuporaba.

Zdravila in cepiva

Uporaba zdravil in cepiv med nosečnostjo velikokrat predstavlja problem. V večini primerov izdelovalci zdravil in cepiv za svoje izdelke niso izvedli kliničnih študij in preizkusov na nosečnicah, s katerimi bi lahko s 100% gotovostjo zagovarjali varnost določenega zdravila ali cepiva. Razlog temu je povsem preprost, saj je nemogoče testirati določena zdravila ali cepiva na nosečnicah ter na njihovih reakcijah ugotavljati varno ali škodljivo uporabo le-teh. Večina takih študij je bila narejena na živalih ali pa na primerih, ko so nosečnice jemale zdravila ali prejemala odmerke cepiv ter niso vedele, da so bile že v zgodnji fazi nosečnosti. Večina strokovnjakov svetuje nosečim ženskam, da se cepivom izogibajo, če je le to mogoče. Pred rezervacijo potovanja se prepričajte ali so potrebna kakšna cepljenja. Priporočljivo je, da se o tem pogovorite z vašim osebnim zdravnikom, ginekologom ali pa se obrnete na lokalni zavod za zdravstveno varstvo. Pri mrtvih virusnih in bakterijskih cepivih ni opisanih nevarnosti. Za te se smatra, da so prednosti cepljenja večje od tveganja. To ne velja za cepiva z živimi virusi, saj so ti kontraindicirani zaradi možne okužbe ploda. Tistim, ki nameravajo zanositi, se odsvetuje zanositev vsaj 4 tedne po cepljenju. Za vsako tako cepljenje obstaja tveganje, ki pa ni absolutna indikacija za splav. V spodnji tabeli so prikazana tveganja in priporočila za posamezna cepljenja.

Tabela 1. Cepljenja v nosečnosti

VRSTA CEPIVA

MED NOSEČNOSTJO

OPOMBE

hepatitis A

če je nujno

varnost ni jasna

hepatitis B

da

 

gripa – inaktivirana

da

priporočeno, delna zaščita tudi za novorojenčka

gripa – LAIV

kontraindicirano

na zanositi vsaj 28 dni po cepljenju

ošpice

kontraindicirano

na zanositi vsaj 28 dni po cepljenju

mumps

kontraindicirano

na zanositi vsaj 28 dni po cepljenju

pnevmokok

 

ni opisanih posledic

poliomielitis

ne, samo če je nujno

 

rdečke

kontraindicirano

na zanositi vsaj 28 dni po cepljenju

davica, tetanus, oslovski kašelj

da, najbolje v 3. tretjini nosečnosti

 

tuberkuloza

kontraindicirano

 

japonski encefalitis

da, le za endemično področje, drugače ne

 

meningokok

da

 

steklina

da, profilaktično po izpostavitvi

 

tifus (parenteralni in Ty2la)

 

ni podatkov

rumena mrzlica

da, če je nujno

 

Vir: Med R azgl 2004; 43: S3: 43

Opozorilni znaki

Številna obolenja lahko predstavljajo na potovanju nevarnost za nosečnico in njenega še nerojenega otroka. Tu velja posebej izpostaviti infekcijska obolenja, ki so prisotna v tropskih krajih in se jih je priporočljivo izogibati. Enako velja za kraje, kjer obstaja nizek higienski standard. Nosečnicam se svetuje potovanja v kraje z zadovoljivim higienskim standardom in izogibanje potovanjem v neznano. Odsvetuje se ukvarjanje z ekstremnimi športi, kjer lahko pride do pomanjkanja kisika – kot je potapljanje in izleti v visoko ležeče kraje – možnost višinske bolezni.

V primerih, ko nosečnica na poti zasledi katerega od navedenih simptomov, se svetuje takojšen obisk pri zdravniku:

  • krvavenje;
  • močne bolečine v trebušni votlini, tudi brez znakov krvavitve, še posebej v drugem, tretjem in četrtem mesecu nosečnosti. Bolečine so lahko posledica izvenmaternične nosečnosti;
  • močno in dolgotrajno bruhanje;
  • zastajanje vode/otekanje;
  • močni in nenehni glavoboli, zabuhlost, posebno po šestem mesecu nosečnosti. Potrebno je preveriti krvni tlak in narediti analizo urina;
  • močna želodčna infekcija s pogostim bruhanjem in drisko;
  • odtekla voda, nastajanje madežev oz. peg ali popadki v pozni nosečnosti.

Nekaj nasvetov, kako si nosečnica olajša potovanje

Zapisali smo nekaj osnovnih nevarnosti in pravil oziroma korakov, ki bi jih nosečnice morale upoštevati ob morebitnih potovanjih. Da celoten članek ne bo namenjen le rečem, ki jih nosečnica ‘’ne sme’’ delati ali pa ‘’jih mora nujno’’ postoriti, se bomo v zadnjem poglavju posvetili fazi, ko so nosečnice, namenjene na potovanje uspešno prebrodile vse ovire in prepreke, ki smo jih postavili. Sledi majhna nagrada v obliki nasvetov, kako si čimbolj olajšati težko organizirano potovanje.

Zmanjšajte stres na mimum

Čepenje doma devet mesecev ni edini način, kako se izogniti stresu. Z nekaj preprostimi prijemi boste več kot uspešno zmanjšale vaše strahove. Vedno imejte v mislih, da ne boste na letališče, avtobusno ali železniško postajo prišle z zamudo in se odpravite na pot z dobro časovno zalogo. Potujte lahkotno – s čim manj prtljage. Držite se pravila, da vzemite s seboj le toliko, kolikor lahko sami nesete. Če je prtljage preveč, uporabite kovček ali torbo, ki se jo lahko vleče na koleščkih. Ena pomembnejših stvari, ki jih ne smete pozabiti vzeti s seboj – SMISEL ZA HUMOR! Vihravi hormončki vas lahko hitro spravijo v jok ali kričanje. Da temu ne bo tako in da vas s tira ne vržejo morebitne vrste in zastoji, se oborožite s sposobnostjo umiritve in sprostitve. Delajte to, kar vas pomirja – berite ali poslušajte glasbo medtem, ko čakate.

Povečajte svojo energijo

V kolikor so bili gorski izleti, obiski muzejev, večerje v restavracijah in še katere druge aktivnosti rutinski del vsakega vašega potovanja, potem je sedaj čas, da stvari upočasnite. Morebitne službene poti velikokrat ne boste mogli časovno nadzorovati, vsekakor pa morate v mislih vedno imeti, da se bo nekaterim opravkom med nosečnostjo potrebno odreči. Ko prispete na končno destinacijo vašega potovanja, si zagotovite čas zase in to poskušajte vnesti v vsakodnevni ritem. Privoščite si topel tuš, krajši spanec večkrat dnevno, branje na plaži ali pa obrok hrane v hotelski sobi – vsi ti opravki vas lahko napolnijo z energijo.

Jejte zdravo in pametno

Lakota je ena od najbolj značilnih in stalnih spremljevalk nosečnic. Izpuščanje obrokov preko dneva vas lahko naredi slabotne ali navda z občutkom slabosti. Pred potovanjem si pripravite zadovoljivo količino zdrave hrane, ki jo lahko enostavno vzamete s seboj na pot – oreščki, suho sadje, energijske ploščice. Ustekleničena voda, ki jo imate s seboj, naj ne bo le za okras, pijte jo! Vedno se je potrebno izogibati dehidraciji, za katero smo najbolj dovzetni na letu z letalom. Uživanje dodatne količine tekočine bo preprečilo tudi otekanje stopal in gležnjev. Vaš prehranjevalni ritem je lahko med potovanjem nekoliko moten. Takoj po prihodu na cilj ga je potrebno spet spraviti v normalen, rutinski tek. Dobro uravnoteženi obroki so pomembni tako za nosečnico kot za otroka, ki ga nosi. V kolikor obstaja verjetnost, da dnevno ne boste mogli zagotoviti zadovoljive količine svežega sadja in zelenjave ter beljakovin, povprašajte osebnega zdravnika pred potovanjem glede vitaminskih in mineralnih dodatkov. Ponovimo še enkrat, s seboj nosite dovolj zdrave in energetsko bogate hrane. V kolikor vam med nosečnostjo določena hrana povzroča slabost, poizkusite uvesti tekom dneva več manjših obrokov. S pogostejšimi manjšimi obroki boste morda lahko zaužili več hrane, kot samo s tremi večjimi, prav tako pa tak način prehranjevanja zmanjša možnost, da bi vas pekla zgaga.

Med potjo potrebujete stranišče

Med nosečnostjo boste spoznali, da lahko v določenem času stranišče obiščete večkrat, kot ste si kdaj sploh lahko zamišljali. Ko imate možnost uporabiti čisto stranišče, to izkoristite.  Stranišča  na letalih so mnogokrat ves čas zasedena, javna stranišča pa so higiensko manj primerna. Svoje obiske stranišč predvidevajte vnaprej, predvsem na daljših potovanjih.

Izogibajte se možnostim različnih vnetij

Nosečnice so v večji meri dovzetne za različna vnetja in podobne tegobe, topla in vlažna področja te možnosti še povečujejo. Za premostitev teh težav je pomembna pravilna izbira oblačil, bombažna in dovolj široka oblačila in ne pajkice. Z udobno obutvijo ne morete zgrešiti. Morda s seboj vzemite svojo najljubšo blazino. Vaš zdravnik vam bo svetoval glede preventive oziroma zdravljenja morebitnega glivičnega vnetja.

Izbirajte varne aktivnosti

Ne lotite se vodnega smučanja, deskanja na snegu, smučanja, surfanja  ali potapljanja.

Predvsem se izogibajte vsem športom, pri katerih padec predstavlja potencialno tveganje za otroka. Prav tako se izogibajte savni in masažnim bazenom. Morda vam ustreza telovadba za nosečnice, joga, lažji sprehodi, plavanje ali rahel tek, če ste se s tem ukvarjali že pred nosečnostjo.

VIR: Berger T, Belavič Pučnik S. Revija Mama, št. 105, letnik X, junij 2006

POVEZAVE:
http://www.babycentre.co.uk,
http://www.askdrsears.com,
http://www.netdoctor.co.uk/travel/diseases/pregnancy_and_travel.htm